
Jailed & subpoenaed journalists — a historical timeline 
 
   
By Gordon T. Belt 
First Amendment Center library manager  

The 2005 jailing of New York Times reporter Judith Miller brought into focus the larger issue of 

whether the First Amendment protects journalists who refuse to reveal confidential sources. 

Since the U.S. Supreme Court handed down its 1972 decision in Branzburg v. Hayes, the number 

of journalists found in contempt of court has grown. 

The following selection of cases provides some historical context to this topic, from the very first 

documented case of a reporters‟ refusal to reveal a confidential source in 1735 to Miller‟s 

incarceration in 2005 and the 2006 BALCO investigation. 

 

1735 
John Peter Zenger, the German-born immigrant publisher of the New York Weekly Journal, was 

acquitted of seditious libel for his newspaper‟s anonymous criticisms of New York‟s Colonial 

Gov. William Cosby. Some scholars say this trial was the first documented case in American 

history of a journalist‟s defiance of a government order to reveal sources. 

SOURCES: Roger D. Gunn, “A Look at Journalism‟s Struggle for Professional Status,” at 

http://www.cc.utah.edu/~rdg1 at 13. (Accessed May 19, 2006); Robert W. Jones, The Law of Journalism, 

Washington D.C.: Washington Law Book Co., 1940, 20-24; Charles D. Tobin, “From John Peter Zenger to 

Paul Branzburg: The Early Development of Journalist‟s Privilege,” in Media Law Resource Center White 

Paper on Reporter‟s Privilege, 29. 

1787 
During the Constitutional Convention, Benjamin Russell, the publisher of the Federalist 

newspaper Massachusetts Centinel, announced that his newspaper would refuse to run critical 

columns without an author‟s name, fearing that anonymous "emissaries" of "foreign enemies" 

would attempt to scuttle the Constitution by "fill[ing] the press with objections" against the 

proposal. 

SOURCES: Boston Independent Chronicle, Oct. 4, 1787, 13 Documentary History of the Ratification of 

the Constitution 315 (J. Kaminski & G. Saladino eds. 1981); Tobin, 31. 

1848 
John Nugent, a U.S. Senate correspondent for the New York Herald, was confined inside the 

Capitol building by a Senate committee investigating the source of a leak that led to the 

publication of the recently approved, but still secret, Treaty of Guadalupe-Hidalgo, which ended 

the Mexican War. The Senate called on Nugent to disclose the source of the leak, but he refused, 

saying only that the information had not come from a senator or Senate officer. Nugent was 

released a month into his confinement after the Senate failed to coerce the journalist into 

revealing his source. The Senate publicly cited “the face-saving grounds of protecting his health” 

as the reason for Nugent‟s release. 

http://www.firstamendmentcenter.org/faclibrary/case.aspx?case=Branzburg_v_Hayes


SOURCE: Tobin, 33. 

1875 
In People ex rel. Phelps v. Fancher, the New York Supreme Court upheld the authority of a trial 

judge to detain indefinitely a journalist called before a grand jury in a criminal libel action. This 

case originated from an anonymous article published in the New York Tribune. The newspaper‟s 

editor refused to disclose the identity of the article‟s author during grand jury testimony on the 

grounds that “the rules of a public journal forbade it.” The court described the article as libelous 

and ruled against the newspaper, stating: “He who writes a libelous article for publication in a 

newspaper, is certainly guilty of a crime,” and “[t]here is no exchange or substitution of 

punishment in the administration of justice.” 

SOURCE: Tobin, 37-38. 

1886 
Baltimore Sun reporter John T. Morris spent time in jail after refusing to reveal to a grand jury 

sources for stories about police and elected officials who received bribes from illegal gambling 

operations. A decade after this event, in 1896, Maryland became the first state to pass a shield 

law protecting journalists from having to reveal their sources‟ identities. 

SOURCE: Conflicting information has been written about the amount of time Morris spent in jail. Some 

sources state say he was jailed for two days, others that he spent four or five days in jail. For a more 

detailed account, see: Nathan Siegel, “Our History of Media Protection,” Washington Post, Oct. 3, 2005; 

“A Newspaper Man In Trouble: Asked for His Source of Information About Grand Jury Secrets,” Chicago 

Daily Tribune, Dec. 13, 1886; “Knew the Grand Jury‟s Secrets: A Reporter of a Baltimore Paper 

Imprisoned for Contempt of Court,” Chicago Daily Tribune, Dec. 23, 1886; Gerald W. Johnson, Frank R. 

Kent, H. L. Mencken, and Hamilton Owens, The Sunpapers of Baltimore, 1837-1937, New York: Alfred A. 

Knopf, 215-216 (1937); Tobin, 34. 

1887 
A journalist for The Defiance newspaper in Atlanta wrote an anonymous article about a real 

estate agent who refused to rent property to a black tenant. In the article, the journalist described 

the real estate agent, George W. Adair, as an “old skunk” who should be left to “stink himself to 

death.” The newspaper‟s owner, A.W. Burnett, was indicted for libel and sentenced to 10 days in 

jail and fined $50 after he initially refused to reveal the journalist‟s name. Burnett eventually 

relented and testified, but not before the Georgia Supreme Court ruled that as the owner of the 

newspaper Burnett could “be punished for contempt of the court, as any other witnesses refusing 

to testify” and had “surely merited the punishment he had received.” 

SOURCES: Pledger v. State, 77 Ga. 242, 3 S.E. 320 (1887); Tobin, 38. 

1896 
Maryland‟s General Assembly enacted the nation‟s first shield law, protecting journalists under 

certain circumstances from having to reveal their sources. 

SOURCE: Tobin, 34. 



1897 
The California Senate subpoenaed San Francisco Examiner news editor Andrew M. Lawrence 

and reporter L.L. Levings following the publication of charges that the state Senate‟s members 

had exchanged votes for bribes. The journalists, objecting partly on the grounds that “the 

information sought to be elicited was irrelevant and hearsay,” refused to disclose the sources to 

Senate investigators. A U.S. district court in California, however, viewed the questioning of the 

journalists as “a natural and logical method for the Senate to follow in its endeavor to arrive at 

the truth,” and ruled that the journalists were not justified in refusing to give the names on the 

grounds that the communications were privileged. 

SOURCE: In Ex Parte A.M. Lawrence and L. L. Levings, 116 Cal. 298, 48 P. 124 (1897); Tobin, 34. 

1911 
Augusta (Ga.) Herald reporter T.J. Hamilton served five days in jail and was fined $50 for 

refusing to disclose to a police review board the name of an officer who had leaked information 

about a murder. Hamilton, questioning the authority of the board to bring contempt charges, 

appealed to a state court. The court held that although the board had the power to punish a 

witness for not appearing, it had no authority to punish a refusal to testify. The Georgia Supreme 

Court, however, reversed the lower court and found in favor of the police review board. 

SOURCES: “Jail Term Price of „Tip‟ — Augusta Reporter Protects Policeman Who Gave Him Murder 

Story,” Washington Post, March 15, 1911; Tobin, 35. 

1913 
New Jersey reporter Julius Grunow was found guilty of contempt after he refused to reveal his 

source to a grand jury investigating charges that a surveyor double-billed a village for grading 

work. Grunow‟s story, which was published in the Dec. 12, 1911, edition of the Jersey Journal, 

reported that during an open meeting a village trustee leveled the double-billing charge. Asked to 

reveal his source, Grunow refused, citing reporter‟s privilege. The New Jersey Supreme Court, 

however, ruled that Grunow‟s article was libelous and that a decision to excuse the journalist 

from testifying “would be far[-]reaching in its effect and detrimental to the due administration of 

law,” as it would “shield the real transgressor and permit him to go unwhipped of justice.” 

SOURCES: In re Grunow, 84 N.J.L. 235, 85 A. 1011 (1913); Tobin, 37. 

1917 
Journalist Robert E. Holliway of the St. Louis Republic was jailed for contempt of court after 

refusing to reveal the sources for his story, "7 True Bills are Voted in Coal Inquiry," in which he 

reported that a grand jury returned seven previously unannounced indictments in an investigation 

of the coal industry. 

SOURCES: Ex Parte Holliway, 272 Mo. 108, 199 S.W. 412, 414 (1917); Tobin, 35. 

1936 
Martin Mooney, a reporter for the New York American, was called as a witness before a grand 

jury probing alleged violations of gambling and lottery laws after he wrote an article saying the 

grand jury‟s investigations into these charges were ineffective. After refusing to answer 



questions and furnish the names and addresses of his sources on the grounds that they were 

confidential and privileged, Mooney was cited for contempt and jailed. The New York Court of 

Appeals upheld Mooney‟s contempt citation and further ruled that the decision to enact a shield 

law for reporters must be left up to the Legislature, not the courts. 

SOURCES: People ex rel. Mooney v. The Sheriff of New York County, 269 N.Y. 291, 199 N.E. 415 

(1936); Tobin 39-40. 

1950 
Reubin Clein, an editor for Miami Life magazine, refused to disclose the source of a leak about a 

grand jury probe of a city councilman accused of bribery. A trial court held the editor in 

contempt and sentenced him to 30 days in jail. Citing grand jury secrecy laws and the broad 

investigatory powers vested in grand juries under the state constitution, the Florida Supreme 

Court upheld the conviction and sentence, finding Clein had no privilege against revealing his 

source. 

SOURCES: Clein v. State, 52 So. 2d 117 (Fla. 1950); Tobin, 36. 

1958 
In Garland v. Torre, actress Judy Garland became the first litigant to face a formal First 

Amendment challenge to her demand for a journalist‟s sources. Garland sued CBS for 

defamation, alleging that she was defamed by quotes from an unnamed network executive 

arising out of a New York Herald Tribune column written by Marie Torre. Torre testified at her 

deposition, but refused to disclose the identity of her source. The trial judge held the journalist in 

criminal contempt, sentenced her to 10 days in jail, but allowed her to remain free pending 

appeal. On appeal, Torre defended herself on First Amendment grounds. Ultimately, the U.S. 

Supreme Court refused to grant Torre a hearing and she served her 10-day jail sentence after the 

2nd U.S. Circuit Court of Appeals held that even if the First Amendment were to provide some 

protection, the reporter must testify when the information sought goes to the heart of the 

plaintiff‟s claim. 

SOURCES: Tobin, 41-44; “Writer Loses Contempt Case Appeal,” The Washington Post and Times 

Herald, Dec. 9, 1958. 

1968 
Annette Buchanan, a 20-year-old managing editor of The Daily Emerald at the University of 

Oregon, was held in contempt and fined by the Oregon Supreme Court after she printed a story 

about the use of marijuana by fellow students on her campus. Her story prompted the local 

district attorney to ask her to tell a grand jury the identities of the students she saw smoking 

marijuana. She refused and asserted the First Amendment as the source of her privilege. The 

state high court held that her argument — that merely being a member of the press endowed her 

with a privilege — was not valid. 

SOURCE: State of Oregon v. Buchanan, 250 Ore. 244; 436 P.2d 729 (1968). 

1970 
In August 1970, editor and publisher Arthur Kunkin and reporter Robert G. Applebaum of the 



Los Angeles Free Press were convicted on the felony charge of receiving stolen property, placed 

on probation and fined $1,000 and $500 respectively after a California jury found them guilty of 

illegally obtaining a confidential roster of state narcotics agents. The roster containing the home 

addresses and telephone numbers of the agents was stolen by an attorney general‟s mail clerk 

and furnished to the paper. It was later published by the Free Press under the headline, “Know 

Your Local Nark.” On appeal the appellate court affirmed the conviction and held that the roster 

was stolen property and its receipt by Kunkin and Applebaum was not protected by the First 

Amendment. 

SOURCES: “Man Who Sold State Files to Paper Fined,” Los Angeles Times, Aug. 14, 1970; Gene Blake, 

“Press Freedom Held No Defense for Stolen Files,” Los Angeles Times, Mar. 29, 1972. 

 

  In October 1970, a Snohomish County (Wash.) Superior Court judge issued contempt citations 

against two Seattle Times reporters who were covering a murder trial in his courtroom. Judge 

Thomas G. McCrea cited Sam Sperry and Dee Norton for reporting matters heard in the absence 

of the jury. Sperry and Norton challenged the citations, arguing that McCrea had violated their 

rights under the First Amendment and disregarded their basic right to freely report open court 

proceedings. In April 1971, the Washington Supreme Court voided the citations, ruling that 

courts cannot, under most circumstances, “suppress, edit, or censor from the public” events in 

open court proceedings.  
 

SOURCES: “Around the Nation: Contempt Finding,” The Washington Post, Times Herald, Nov. 3, 1970; 

“Around the Nation: Reporters Upheld,” The Washington Post, Times Herald, Apr. 9, 1971; Jerry 

Crimmins, “News Briefs: Public‟s Right-to-Know Upheld,” Chicago Tribune, Apr. 9, 1971. 

 

  In September 1970, Mark Knops, editor of the underground Madison (Wis.) Kaleidoscope, 

was sentenced to six months in jail for refusing to answer questions from a grand jury 

investigating a fire at Whitewater State University and a bombing at the University of Wisconsin 

that killed a young researcher. After the bombing, Knops published an article titled “The 

Bombers Tell Why and What Next — Exclusive to Kaleidoscope.” In the article a group calling 

itself the “New Year‟s Gang” claimed responsibility for the bombing and warned of more 

bombings if certain demands were not met. Knops refused to reveal his sources to the grand jury, 

asserting his Fifth Amendment right against self-incrimination. He then was granted immunity 

from prosecution but still refused to answer questions on grounds that he could keep his sources 

confidential as a journalist. The Wisconsin Supreme Court disagreed and upheld Knops‟ 

sentence in February 1971. Knops served four and a half months of his six month sentence 

before he was released by a federal district judge on Christmas Eve 1970.  
 

SOURCES: Fred P. Graham, “F.B.I. Hunts 4 Young Men Charged in Madison Blast,” The New York 

Times, Sep. 3, 1970; “Jailing of an Editor Upheld in Wisconsin,” The New York Times, Feb. 3, 1971; 

“Court Upholds Jailing of an Underground Editor,” The Washington Post, Times Herald, Feb. 3, 1971; 

Isabelle Hall, “Mitchell Has Followed News Subpoena Guideline,” The Washington Post, Times Herald, 

Aug. 5, 1971; “Young People Have Given Up Protests, AP Editors Are Told,” Chicago Tribune, Oct. 23, 

1971; Fredrick E. Sherman, “Letters to the Editor: Protecting News Sources,” The New York Times, Nov. 

17, 1972. 

1971 
On Nov. 8, 1971, reporters Larry Dickinson of The Baton Rouge (La.) Morning Advocate and 

Gibbs Adams of The State-Times were convicted of contempt of court and fined $300 each for 



disobeying a judge‟s order not to print stories about a trial. The case against the reporters came 

out of the trial of Frank Stewart, a Louisiana civil rights activist who was charged with 

conspiring to murder local officials in Baton Rouge. Before Stewart‟s trial, Judge E. Gordon 

West issued an order that “no report of testimony shall be made in any newspaper or radio or TV 

or any other media” even though the testimony was given in open court. Shortly thereafter, 

Dickinson and Adams filed stories on the trial with their papers that were later published in 

defiance of the judge‟s order. The contempt case was appealed to the 5th U.S. Circuit Court of 

Appeals, which ruled that Judge West‟s ban on news stories was unconstitutional. The case was 

sent back to the judge for a new disposition. He withdrew the ban but refused to rescind the 

contempt citation. Again the case was appealed to the 5th Circuit. A three-judge panel ruled that 

though the ban was unconstitutional, the contempt findings must stand. The panel said, in effect, 

that disobedience of any court order must be penalized no matter how unconstitutional the order 

might be. The U.S. Supreme Court agreed and, by an 8-1 vote on Oct. 23, 1973, denied writ of 

certiorari in the case.  

SOURCES: Dickinson v. United States, 414 U.S. 979; “Problem for a free press,” Chicago Tribune, Nov. 

12, 1973; “Two newsmen lose court contempt case,” Chicago Tribune, Apr. 11, 1973; “2 Reporters Lose 

Appeal On Citation,” The Washington Post, Times-Herald, Apr. 10, 1973; “Contempt case against scribes 

to court today,” The Chicago Daily Defender, Feb. 15, 1973; “2 Reporters Found Wrongly Convicted,” The 

New York Times, Aug. 24, 1972; “Judge‟s News Ban Is Overruled,” The Washington Post, Times-Herald, 

Aug. 23, 1972. 

1972 
In the landmark decision, Branzburg v. Hayes, the U.S. Supreme Court ruled that “the First 

Amendment does not relieve a newspaper reporter of the obligation that all citizens have to 

respond to a grand jury subpoena and answer questions relevant to a criminal investigation, and 

therefore the Amendment does not afford him a constitutional testimonial privilege for an 

agreement he makes to conceal facts relevant to a grand jury's investigation of a crime or to 

conceal the criminal conduct of his source or evidence thereof.” 

SOURCE: Case summary for Branzburg v. Hayes, First Amendment Center Online, accessed Jan. 27, 

2006. 

 

  Newark (N.J.) Evening News reporter Peter Bridge was charged with contempt and jailed for 

21 days after refusing to answer questions from an Essex County grand jury related to a story he 

wrote about a bribery case involving the Newark Housing Authority. Though Bridge answered 

more than 50 questions posed by the grand jury, he refused to answer questions that he said went 

beyond the scope of his story, including inquiries about his sources. Bridge was the first reporter 

to be jailed after Branzburg v. Hayes.  
 

SOURCES: Richard J. H. Johnston, “A Reporter Loses in Contempt Case,” New York Times, Aug. 27, 

1972; “Judge Frees N.J. Writer Held 21 Days,” Associated Press, Oct. 24, 1972. 

 

  Los Angeles Herald-Examiner journalist William Farr was jailed for 46 days for refusing to 

reveal sources for a story he wrote about the Charles Manson murder trial. Despite a gag order 

imposed by the judge on attorneys, witnesses and court personnel, Farr obtained and published a 

prospective witness‟s account of plans by the Manson family to murder celebrities such as Frank 

Sinatra and Elizabeth Taylor. When Farr refused to tell Los Angeles Superior Court Judge 

http://www.firstamendmentcenter.org/faclibrary/case.aspx?case=Branzburg_v_Hayes
http://www.firstamendmentcenter.org/faclibrary/casesummary.aspx?case=Branzburg_v_Hayes


Charles H. Older where he obtained the information for his article, Older cited Farr for contempt 

of court and ordered him jailed until he revealed his sources. He never did. Farr spent five days 

in jail until U.S. Supreme Court Justice William O. Douglas ordered his release pending 

consideration of his case by the 9th U.S. Circuit Court of Appeals. Although Older‟s contempt 

citation was eventually allowed to stand, a state appeals court ruled in 1974 that state law limited 

the punitive sentence for civil contempt. Older declined to pursue the matter further. Farr‟s 

ordeal eventually led to a strengthening of California‟s shield law.  

 
SOURCES: William T. Farr, "Bill Farr on His Imprisonment: 'I Followed the Code of Any Good 

Reporter,'" Los Angeles Times, Jan. 30, 1973; Jack Jones, "Reporter Farr Dies; Went to Jail to Protect 

Sources," Los Angeles Times, March 6, 1987. 

 

  One day after the U.S. Supreme Court‟s decision in Branzburg v. Hayes, the 9th U.S. Circuit 

Court of Appeals reversed the contempt convictions of two employees of a newspaper published 

by the Black Panther Party, finding certain questions asked by a grand jury were improper. 

Sherrie Bursey and Brenda Joyce Presley had been found in contempt of court on Sept. 17, 1970, 

by U.S. District Judge Alfonso J. Zirpoli after they refused to answer questions from a grand jury 

that was investigating an alleged assassination threat on President Nixon by Black Panther Chief 

of Staff David Hilliard on Nov. 15, 1969. Bursey and Presley, who cited their First and Fifth 

Amendment rights in refusing to answer the grand jury‟s questions, remained free pending their 

appeal. On June 30, 1972, in an opinion written by Justice Shirley M. Hufstedler, the appeals 

court warned, “When First Amendment interests are at stake, the Government must use a scalpel, 

not an ax” in determining when to prosecute certain cases. In the case of Bursey and Presley, the 

court found that while there was adequate foundation for the government to ask questions about 

Black Panther membership and contact between the Black Panthers and foreign governments, 

questions about the identity of people working at the newspaper were not proper.  

 
SOURCES: “Appeals Court Clouds Press Source Ruling,” The Washington Post, Times Herald, July 4, 

1972; Bursey v. United States, 466 F.2d 1059 (1972). 

 

  In March 1972, Arkansas Circuit Judge John Goodson issued a contempt citation against 

Harry Wood, executive editor of the Texarkana Gazette and News, after Wood reported the jury 

verdict in a rape trial in defiance of a court order. The judge in the case feared that the 

subsequent trials of three other defendants in the same case would be jeopardized by the media 

publicity and ordered Wood not to publish the story. By October 1972, however, the Arkansas 

Supreme Court had unanimously overturned Wood‟s contempt citation and fine.  

 
SOURCES: “Editor Jailed for News Story,” Chicago Tribune, Mar. 8, 1972; “Editor Cleared,” The 

Washington Post, Times Herald, Oct. 10, 1972; David K. Shipler, “30 Cases Cited in Which Police or 

Courts Allegedly Threatened Free Press,” The New York Times, Feb. 18, 1973. 

 

  On March 3, 1972, Edwin A. Goodman, general manager of radio station WBAI in New York 

City, was sentenced to 30 days in jail for contempt of court for refusing to turn over to the 

Manhattan district attorney‟s office the tapes of the station‟s broadcast of an October 1970 riot at 

the Manhattan House of Detention for Men. Goodman‟s attorneys argued that the tapes were 

“privileged” because they held the same significance for broadcasters as original material and 

information gathered by a newspaper. However, in issuing his order against Goodman, New 

York Supreme Court Justice Gerald P. Culkin stated that the radio station forfeited its rights to 



consider the communications privileged under New York state law once it broadcast them to the 

general public.  
 

SOURCES: Lacey Fosburgh, “WBAI Head Jailed In Contempt Case,” The New York Times, Mar. 4, 1972; 

Peter Kihss, “WBAI Loses Pleas To Free Manager,” The New York Times, Mar. 5, 1972; Paul L. 

Montgomery, “WBAI Chief Freed On a Federal Writ,” The New York Times, Mar. 6, 1972; “Reporters‟ 

Group Supporting WBAI,” The New York Times, Apr. 2, 1972; Lesley Oelsner, “Hogan Answers Appeal 

By WBAI,” The New York Times, Apr. 30, 1972; Lesley Oelsner, “District Attorney Asks Consent To Drop 

WBAI Case as Moot,” The New York Times, May 10, 1972; “Goodman AND WBAI Freed Of Contempt,” 

The New York Times, June 14, 1972. 

 

  In September 1972, a Tennessee state legislative committee investigating reports of child 

abuse at a state-run hospital for the mentally ill ordered Joseph Weiler, a reporter for The 

Commercial Appeal in Memphis, to appear before the committee in November. The committee 

issued a contempt citation against Weiler after he refused to reveal his sources on news stories 

about abuse at the Arlington Hospital and School for the Mentally Retarded. By December, 

however, the charges against Weiler were dropped when the attorney general‟s office told the 

committee that the General Assembly‟s term had expired with the November elections. The 

contempt citation against Weiler was not renewed.  

 
SOURCES: “Newsman Is Cited In Hospital Inquiry,” The New York Times, Sept. 13, 1972; “Contempt 

Charges Dropped Against Memphis Newsman,” The New York Times, Dec. 9, 1972. 

 

  In December 1972, Los Angeles Times Washington bureau chief John F. Lawrence and 

reporters Ronald J. Ostrow and Jack Nelson were ordered to turn over tapes and other materials 

from more than five hours of interviews with Alfred C. Baldwin III, a key witness in the 

Watergate break-in case. The subpoenas, authorized by Chief U.S. District Judge John J. Sirica, 

were issued in response to a request by attorneys representing E. Howard Hunt Jr., one of seven 

men indicted in connection with the break-in. Initially, Hunt‟s defense team attempted to 

subpoena Baldwin‟s tapes of the interviews, but Baldwin filed an affidavit stating that he had 

destroyed his tapes on advice of his lawyers. The defense then decided to move against the 

newspaper in an effort to obtain the tapes and impeach Baldwin‟s testimony as a prosecution 

witness. Lawrence was jailed briefly for refusing to turn over the tapes but was released after 

Baldwin agreed to relieve the newspaper of its obligation to secrecy and personally approved the 

surrender of the recordings.  
 

SOURCES: Jim Squires, “Press-Court Clash Shows the Need for „Shield‟ Laws,” Chicago Tribune, Dec. 

24, 1972; Walter Rugaber, “Los Angeles Times is Ordered To Give Court Tape of Interview,” The New 

York Times, Dec. 15, 1972; Lawrence Meyer, “Paper Told to Yield Watergate Tape,” The Washington Post, 

Dec. 15, 1972; David K. Shipler, “30 Cases Cited in Which Police or Courts Allegedly Threatened Free 

Press,” The New York Times, Feb. 18, 1973. 

1973 
In May 1973, the U.S. Supreme Court let stand a lower court ruling that allowed former 

Saturday Evening Post writer Alfred Balk to protect the identity of a confidential source he used 

to disclose racial discrimination in the Chicago real-estate market. The case originated from a 

July 1962 article Balk wrote for the Post titled, “Confessions of a Blockbuster,” which reported 

the first-person account of a real-estate broker using the alias “Norris Vitchek” to describe the 

practice of “blockbusting” in which real-estate speculators sold homes to African-Americans at 



excessive prices. A group of African-American homeowners pursuing a civil rights suit against 

Chicago‟s real-estate speculators sought the true identity of Vitchek, but in a deposition Balk 

refused to name his source. The 2nd U.S. Circuit Court of Appeals sided with Balk in the case 

and declared “a paramount public interest in the maintenance of a vigorous, aggressive and 

independent press,” citing a lower court‟s decision to rely on the First Amendment and state laws 

in New York and Illinois that protect a journalist‟s right to retain confidential sources. 

SOURCES: Arnold H. Lubasch, “Court in Civil Case Backs Right of Reporter to Withhold Source,” The 

New York Times, Dec. 8, 1972; Linda Mathews, “Shielding News Source in Civil Trial Permitted,” Los 

Angeles Times, May 8, 1973. 

 

  Leslie H. Whitten, an investigative reporter for Jack Anderson‟s “Washington-Merry-Go-

Round” column in The Washington Post, along with Native American activist Hank Adams were 

arrested by FBI agents on Jan. 31, 1973, as they carried three boxes of stolen documents to 

Whitten‟s car. The documents were among many artifacts, documents, paintings and equipment 

taken during a six-day siege of the Bureau of Indian Affairs‟ Washington, D.C., headquarters in 

November 1972 by 800 activists protesting government treatment of Native Americans. Another 

activist named Anita Collins was arrested on the same day, charged with picking up the stolen 

documents at a bus station the night before. Both Whitten and Adams argued that they were in 

the process of returning the documents to the government when the FBI made the arrests. 

Whitten, Adams and Collins were jailed for five hours at the federal courthouse, but were later 

released on their own recognizance after a brief court appearance. All three were asked to appear 

before a grand jury investigating the theft, but were not subpoenaed. In February 1973, the grand 

jury refused to indict Whitten and the activists and dropped all charges against them.  

 
SOURCES: “Reporter Freed in Indian-Data Case,” The New York Times, Feb. 16, 1973; Lawrence Meyer, 

“U.S. Drops Charges in BIA Thefts,” The Washington Post, Times Herald, Feb. 16, 1973; Donald Baker, 

“2 Asked To Talk By Jury: Indian Activist, Writer Called In BIA Probe,” The Washington Post, Times 

Herald, Feb. 12, 1973; John P. MacKenzie and Donald P. Baker, “FBI Arrests Reporter in Stolen Data,” 

The Washington Post, Times Herald, Feb. 1, 1973. 

 

  Judge Howard Blewett of the San Andreas Judicial District Court in California issued a 

contempt-of-court citation in January 1973 to Oscar Mellin, publisher of the weekly Calaveras 

County Enterprise and a San Francisco lawyer, after Mellin wrote an editorial critical of Blewett. 

The editorial in question focused on a mixed-breed dog named Maggie who started digging in a 

garden that provided vegetables for a restaurant owned by Blewett. Blewett cited Maggie‟s 

owner for violating a county ordinance barring dogs from running loose in public. Mellin‟s 

editorial charged that Blewett was trying to act as both the complaining party and the judge in 

the case and also called into question Blewett‟s qualifications to be a judge. Blewett was a non-

attorney appointed to the bench who had since been re-elected by popular vote. By March 1973, 

Superior Court Judge Ralph McGee issued a writ of prohibition halting Blewett from pursuing 

the contempt citation against Mellin. McGee said the editorial, while not constituting contempt, 

was “silly, ridiculous, ill-founded, poorly-conceived and in bad taste.”  
 

SOURCES: “A Wagging Tale,” Los Angeles Times, Feb. 1, 1973; Jerry Gillam, “Publisher Not in 

Contempt, Judge Rules,” Los Angeles Times, Mar. 3, 1973; “Calif. Publisher Not in Contempt,” The 

Washington Post, Times Herald, Mar. 3, 1973.  



  In April 1973, the Tennessee Court of Appeals dismissed a contempt-of-court case against 

Harry Thornton, host of a Chattanooga television talk show who refused to name a news source. 

The source, a telephone caller who identified himself as a grand jury member, described an 

investigation by the grand jury investigating a local judge as a “whitewash.” The caller‟s remarks 

were broadcast on Thornton‟s morning show on WDEF-TV in Nov. 1972. Thornton‟s attorneys 

asked the court to dismiss the case against him on the grounds that a new grand jury had taken 

the case.  
 

SOURCE: “Appeals Court Dismisses Suit on TV News Source,” The New York Times, Apr. 28, 1973. 

 

  In April 1973, the Supreme Court refused to review an October 1972 ruling by the Maryland 

Court of Appeals that David Lightman, a reporter for the Baltimore Evening Sun, must identify 

for a grand jury the individuals he described in an article as marijuana dealers. In August 1971, 

Lightman said that he had been assigned to investigate reports that teenagers were openly buying 

drugs in Ocean City, Md. Posing as a shopper, he went into a pipe shop, where he said a sales 

clerk offered him some marijuana to try in a pipe while a police officer stood by and took no 

action. Lightman reported the incident in an article about drugs in Ocean City, but without 

naming the shop or the clerk, who he said later became a source for other articles. State courts 

ruled that neither the Maryland press shield law nor the First Amendment protected Lightman 

because he was not protecting confidential news sources. The courts held that Lightman could 

not claim a confidential relationship since he did not identify himself as a newspaper reporter. 

Lightman was found guilty of contempt and sentenced to 30 days in jail. However, in June 1973 

during a closed session before a Worcester County grand jury, Lightman reached a compromise 

with county authorities to avoid jail time by revealing the name of the pipe shop where he 

reported the drug activity, while not identifying the clerk who offered him marijuana.  
 

SOURCES: “Baltimore Newsman Goes Before Jurors,” The New York Times, June 13, 1973; “The 

Nation,” Los Angeles Times, June 14, 1973; John P. MacKenzie, “Court Refuses Review of Md. 

Newsman‟s Case,” The Washington Post, Apr. 24, 1973; “High Court Asked To Aid Newsman,” The New 

York Times, Feb 4, 1973; Maurice Van Gerpen, Privileged Communication and the Press: The Citizen’s 

Right To Know Versus The Law’s Right To Confidential News Source Evidence, Westport, CT: Greenwood 

Press, 1979, p. 35. 

1978 
New York Times reporter Myron Farber wrote a series of articles in 1975 that led to the criminal 

indictment of New Jersey surgeon Dr. Mario Jascalevich — referred to as “Dr. X” in Farber‟s 

early articles — on charges that he murdered five of his patients with lethal doses of curare, a 

powerful muscle-relaxing drug. Attorneys for Jascalevich subpoenaed all of Farber‟s notes and 

files on the case to see if they could be relevant to Jascalevich‟s defense. Farber refused to turn 

over his notes and was sentenced to six months in jail and fined $1,000. The New York Times 

was also ordered to pay $100,000 in civil contempt fines plus $5,000 per day while Farber was in 

jail. Farber served 40 days of his six-month sentence before New Jersey Gov. Brendan Byrne 

pardoned him and ordered the return of $286,000 in criminal fines against the Times. 

SOURCES: Robert Hanley, “Warrant Issued for Times Reporter in Jascalevich Case,” New York Times, 

July 15, 1978; “Statements by Farber and The New York Times,” New York Times, July 25, 1978; Lesley 

Oelsner, “Justice White Bars A Continued Stay For Times Reporter,” New York Times, Aug. 2, 1978; Bill 

Richards, “N.Y. Times Yields Papers in „Dr. X‟ Case,” Washington Post, Aug. 19, 1978; Michael Goldfarb 

and Harriet Blake, “Personalities,” Washington Post, Jan. 20, 1982. 



1979 
As news director at radio station KLUE in Longview, Texas, Wayne Harrison became the first 

broadcast journalist in Texas to be jailed for refusing to reveal a news source. In May 1979, 

Harrison was subpoenaed to testify in a Gregg County courtroom at a jury-sequestration hearing 

for murder defendant Charles Sweeten, who was accused in the shotgun slaying of two students 

in the Longview area. Harrison was asked about a story he had broadcast saying Sweeten's wife 

had intended to smuggle a gun to her husband in the Gregg County jail, but gave the gun to 

deputies and confessed. Harrison, who discussed the case in defiance of a gag order imposed by 

District Judge David Moore, refused to tell the defense attorney who his sources were when 

ordered to do so. Moore then ordered Harrison jailed until he revealed his sources. Harrison 

remained in jail for three hours but was released after Moore decided the court no longer needed 

to know the sources‟ names. KLUE's president and general manager, H.A. Bridge Jr., said the 

station considered the incident "a shocking attack on the First Amendment." 

SOURCE: Domestic News (no title), The Associated Press, May 8, 1979. 

1981 
Ellen Marks, a reporter for The Idaho Statesman, was cited for contempt of court for refusing to 

reveal to a judge the location where she interviewed a woman who disappeared with her 8-year-

old daughter and defied court orders to return the girl to her father. In return for an interview, 

Marks had promised the mother that she would not reveal their location. When Magistrate Judge 

Karen Vehlow ordered Marks to disclose the address where the interview took place, she 

refused. At first, Vehlow ordered Marks jailed, but then released her the same day and began a 

series of $500 fines. Vehlow ordered an end to the fines after a private investigator found the 

child in San Jose, Calif., and the father had succeeded in taking her into his custody. But by then 

the newspaper had already paid $37,500 in fines on Marks' behalf. Eventually, the Idaho 

Supreme Court upheld Marks‟ jailing and fine. 

SOURCES: “Reporter‟s Fines Halted in Confidentiality Case,” Associated Press, Feb. 1, 1981; “Courts as 

Intimidators,” Los Angeles Times, Feb. 5, 1981; Jonathan Friendly, “'Shield Laws' Protect Press Sources — 

In Most Cases,” New York Times, Jan. 24, 1982; Jonathan Friendly, “Prosecutors Increase Efforts To Make 

Press Name Sources,” New York Times, Nov. 26, 1983. 

1982 
Barry Smith, a reporter for the Durango (Colo.) Herald, and Dave Tragethon, a reporter for 

KIUP-KRSJ radio, agreed in a plea bargain to serve two days in jail and pay a fine of $500 each 

for refusing to reveal their sources in reporting on a murder case. The stories published by the 

Herald and aired on KIUP-KRSJ included information that LaPlata County District Judge Al 

Haas had intended to protect from public release through a gag order. 

SOURCE: “Two Colorado Reporters Jailed For Contempt,” Associated Press, June 30, 1982. 

1984 
Richard Hargraves, an editorial writer for The Belleville (Ill.) News-Democrat, was found in 

contempt and sentenced to jail over a weekend in a case stemming from a libel suit in which 

Hargraves was the defendant. In 1981, Hargraves wrote an editorial about Jerry F. Costello, the 

chairman of the Board of Supervisors for St. Clair County, Ill., in which Hargraves said Costello 



lied about a campaign promise to oppose new taxes. Costello sued on grounds of editorial 

misrepresentation, but the trial court dismissed the case saying the editorial was protected 

expression of opinion. A state appeals court, however, reinstated the case, holding that a jury 

should decide the issues of fact. During a deposition, Hargraves refused to name anyone in 

county government to whom he had spoken before writing the editorial. County Judge Roger 

Scrivner ruled Hargraves in contempt of court and sentenced him to jail until he revealed his 

sources. The U.S. Supreme Court then issued a stay of Scrivner‟s order to allow itself time to 

hear the case, but later lifted the stay without comment. Hargraves remained jailed for three days, 

until his sources came forward and acknowledged that had talked to him. 

SOURCES: Jonathan Friendly, “Writer in Libel Suit Faces jail on Article‟s Sources,” New York Times, 

July 2, 1984; Thomas B. Rosenstiel, “Journalist Enters Jail Rather Than Name Sources,” Los Angeles 

Times, July 4, 1984; “Journalist Jailed for Hiding Source,” New York Times, July 4, 1984; Elizabeth 

Holland, “Ex-reporter went to jail here in 1984 rather than name sources,” St. Louis Post-Dispatch, July 7, 

2005. 

1985 
A judge in the murder trial of Cathy Evelyn Smith found freelance writer Chris Van Ness and 

Anthony Brenna, a reporter for The National Enquirer, in contempt of court after they refused to 

testify about an interview they conducted with Smith, a former rock singer who was accused of 

killing comedian John Belushi by giving him an overdose of heroin and cocaine. Los Angeles 

Municipal Court Judge Brian Crahan sentenced Van Ness to 30 days in jail and Brenna to 20 

days in jail. Each was fined $1,000. Both men were released after a state appeals court vacated 

the contempt order. Van Ness would eventually face contempt charges again during the same 

trial for refusing to answer questions about his interview with Smith and for refusing to surrender 

a tape of their conversation. Municipal Judge James Nelson issued a contempt ruling and ordered 

Van Ness to serve a total of 10 days in jail. After three hours in custody, Van Ness was released 

after agreeing to testify and to produce the tape. 

SOURCES: “Belushi Case Judge Holds 2 Reporters in Contempt,” New York Times, June 12, 1985; 

Belushi reporters in contempt of court,” Chicago Tribune, June 12, 1985; Michael C. Tipping, “Belushi 

Case Writer Jailed; Won‟t Give Up Tape,” Los Angeles Times, Oct. 10, 1985; “Belushi case writer to 

release tape,” Chicago Tribune, Oct. 11, 1985. 

1986 
Detroit television reporter Bradley Stone was held in contempt by a grand jury investigating the 

slaying of a state police officer, allegedly at the hands of two gang members who may have been 

present during Stone's filming of a report on the activities of Detroit youth gangs in July 1985, 

one month before the slaying. Stone was held in contempt and jailed for one day before he was 

released pending his appeal. Leaning heavily on Branzburg v. Hayes, the 6th U.S. Circuit Court 

of Appeals concluded that the contempt order in this case did not violate the First Amendment or 

the equal-protection clause. 

SOURCES: Storer Communs. Inc. v. Giovan (In re Grand Jury Proceedings), 810 F.2d 580 (6th Cir. 

1987). See also, Karl H. Schmid, “Journalist‟s Privilege in Criminal Proceedings: An Analysis of United 

States Courts of Appeals‟ Decisions From 1973 to 1999,” American Criminal Law Review, 39:4 (Fall 

2002), 1468. 



1987 
Los Angeles Times reporter Roxana Kopetman and photographer Roberto Santiago Bertero were 

cited for contempt, sentenced to jail and ordered to pay fines after they refused to answer 

questions in court. Kopetman and Bertero were called as witnesses to the arrest of a man accused 

of misdemeanor charges of carrying brass knuckles. Kopetman refused to answer questions 

outside the scope of the account she wrote about the arrest. Kopetman spent six hours in a 

courthouse lockup and was freed on $1,000 bail. Bertero‟s sentence was stayed pending an 

appeal. A Los Angeles Superior Court judge ruled that the California Constitution protected 

journalists from being cited for contempt and overturned the charges against Kopetman and 

Bertero. 

SOURCE: Chris Woodyard, “Contempt citations lifted on reporter, photographer,” Los Angeles Times, 

Dec. 17, 1987. 

1990 
San Antonio television reporter Brian Karem was jailed and ordered to serve six months behind 

bars for refusing to reveal the names of three confidential sources who helped arrange a 

telephone interview between Karem and a suspect held in a local jail on charges of killing a 

police officer. Karem was released 13 days into his sentence when all three sources came 

forward to identify themselves. 

SOURCE: Doug Lee and Mitchell Hartman, “Protecting sources gets harder as media, courts change 

rules,” Quill, 78:9 (Nov. 1990), 19. 

 

  Libby Averyt, a courthouse reporter for the Corpus Christi (Texas) Caller-Times, was charged 

with contempt of court for refusing to discuss unpublished portions of her jailhouse interview 

with a defendant who admitted he had killed a local jewelry store clerk. Averyt insisted that the 

First Amendment and provisions in the Texas Constitution allowed a reporter to keep 

unpublished information confidential. Averyt was released after spending two days in jail when 

prosecutors agreed to drop the contempt charges against her.  
 

SOURCES: “Reporter spends weekend in jail,” United Press International, Dec. 8, 1990; Howard Kurtz, 

“Texas Judge Jails Reporter for Silence in Murder Case,” Washington Post, Dec. 8, 1990; “Jailed Reporter 

Released, Still Refusing to Answer Questions,” Associated Press, Dec. 10, 1990. 

1991 
Four South Carolina reporters — Sid Gaulden and Schuyler Kropf of The Post and Courier of 

Charleston, Cindi Scoppe of The State, and Andrew Shain of The Sun News of Myrtle Beach — 

were jailed for several hours after refusing to testify in the federal corruption trial of state Sen. 

J.M. “Bud” Long. Long was accused of taking a $2,000 bribe in return for his support of a pari-

mutuel betting bill that never passed. The four reporters wrote stories about Long and were 

subpoenaed for their testimony in the case. They lost their appeal of their sentence, but by then 

the bribery trial was over; none of the reporters was compelled to testify. 

SOURCE: Colette Baxley, “Reporters Jailed, Released In Statehouse Trial,” Associated Press, Nov. 20, 

1991. 

 



  Felix Sanchez of The Houston Post and James Campbell of the Houston Chronicle were found 

in contempt of court for refusing to point out in a courtroom the people they had interviewed for 

stories about a double murder. Both Sanchez and Campbell argued that they had agreed to quote 

witnesses anonymously for their stories and had not recorded their names. They also said they 

would be unable to recognize those interviewed months before and claimed the action violated 

the First Amendment right to freedom of speech. A state district judge ordered both men jailed 

for 30 days, but they were freed on their own recognizance after a few hours, pending their 

appeal. On appeal, a federal judge overturned the contempt ruling.  
 

SOURCE: Susan Fahlgren, “Judge Overturns Contempt Ruling Against Two Reporters,” Associated Press, 

March 4, 1991. 

1993 
While working for the Stuart News in Florida in 1990, Tim Roche was found in contempt of 

court and sentenced to 30 days in jail for refusing to say who allowed him to see a sealed child-

custody order. Roche quoted the sealed document in a Stuart News story about a judge‟s custody 

order in a controversial child-abuse case. By 1993, Roche had exhausted his appeals and Gov. 

Lawton Chiles declined to grant him an unconditional pardon. Roche also declined an offer from 

Chiles to perform 300 hours of community service instead of serving jail time, saying the 

journalistic principle he was upholding should not be compromised. Roche served 18 days 

behind bars but received time off under a program to reduce overcrowding and for performing 

extra work duties. 

SOURCES: “Judge orders a reporter to testify or head for jail,” Orlando (Fla.) Sentinel, Oct. 24, 1990; 

“News reporter released after 18 days in Stuart jail,” Orlando Sentinel, April 2, 1993; “Florida reporter 

completes sentence,” Editor & Publisher, April 24, 1993. 

 

  James Richard “Rik” Scarce claimed he was entitled to a “scholar‟s privilege” under the First 

Amendment and federal common law — similar to that of a reporter — not to divulge 

information he obtained under the promises of confidentiality. Scarce was the author of a book, 

Eco-Warriors: Understanding the Radical Environmental Movement. He served 159 days in jail 

for refusing to answer questions before a federal grand jury investigating the August 1991 raid of 

Washington State University by a group calling itself the Animal Liberation Front. The raid 

caused about $100,000 in damages at the U.S. Department of Agriculture offices at the 

university. Scarce acknowledged that he was a friend of Rodney Coronado, an activist and target 

of the grand jury‟s investigation. Although Scarce did not say whether he talked to Coronado or 

others about the raid, he maintained that conversations would have been part of his research 

made under promises of confidentiality. U.S. District Judge W. Fremming Nielsen eventually 

released Scarce because he believed the author would never testify.  
 

SOURCES: Nicole Peradotto, “Scarce freed, judge releases WSU grad student jailed for refusing to 

divulge names of those suspected in research raid,” Lewiston (Idaho) Morning Tribune, Oct. 21, 1993; John 

K. Wiley, “Researcher Enters Fifth Month in Jail for Contempt of Grand Jury,” Associated Press, Sept. 21, 

1993. 

1994 
Lisa Abraham, a reporter for The Tribune Chronicle of Warren, Ohio, was charged with 

contempt of court and jailed for 22 days for refusing to testify before a grand jury about an 



interview she conducted with a county official who was facing indictment for circumventing 

bidding procedures and other violations. Abraham interviewed James P. Fiorenzo, a county 

engineer, who was accused of abusing his power by having his office renovated at a cost of 

$25,000. She interviewed Fiorenzo and wrote one article outlining discrepancies between what 

he said in the interview and what he said publicly. 

SOURCES: William Glaberson, “Reporter‟s Interviews Bring Jail and Test for Rights,” New York Times, 

Feb. 9, 1994; “Ohio Reporter Ends Jail Stay,” New York Times, Feb. 11, 1994. 

1996 
Palm Beach County Circuit Judge Rodger Colton charged Miami Herald reporter David Kidwell 

with contempt of court and sentenced him to 70 days in jail for refusing to testify in the murder 

trial of John Zile, a man charged with killing his 7-year-old stepdaughter. Kidwell was 

subpoenaed to testify at Zile‟s trial after the prosecution learned that Zile had confessed to 

Kidwell during a jailhouse interview. During the interview, Zile told Kidwell about the murder 

and provided details of the girl‟s death that were later published in a Herald article. After 

questioning the need for Kidwell‟s testimony, since Zile had also confessed to police, U.S. 

District Judge Wilkie Ferguson Jr. ordered Kidwell released after 14 days behind bars. 

SOURCES: Martin Merzer, “Herald reporter goes to jail for silence about Zile story,” Miami Herald, Oct. 

8, 1996; David Lyons, “Reporter jailed for his silence is freed by federal judge,” Miami Herald, Oct. 22, 

1996. 

 

  Bruce Anderson, editor of the alternative weekly northern California newspaper, The 

Anderson Valley Advertiser, was held in contempt when he told a judge that he would not turn 

over a letter apparently written by a man charged in the slaying of a sheriff‟s deputy in a 

shootout on an Indian reservation. Anderson published the letter about the shooting in The 

Advertiser, but he refused to turn it over to prosecutors and was subsequently jailed. Because the 

letter had already been published, it was not covered by the California statute protecting 

reporters‟ notebooks and confidential sources. After Anderson spent the first weekend in jail, the 

newspaper agreed to turn over the letter, but prosecutors refused to acknowledge that the letter 

was authentic because it had been written on a typewriter. According to prosecutors, the murder 

suspect, Eugene “Bear” Lincoln, was in jail at the time with no access to a typewriter. Anderson 

remained in jail for 13 days until a judge ruled that Anderson had given the court his only 

version of the letter.  
 

SOURCES: “Editor Jailed Over Letter is Freed,” New York Times, June 9, 1996; Jim Doyle, “Jailed 

Mendocino Editor Freed After Cooperating,” San Francisco Chronicle, June 7, 1996; Carey Goldberg, 

“Eccentric Editor Is Jailed Over Letter in Paper,” New York Times, June 3, 1996; Jim Doyle, “Mendocino 

County Editor Sent Back to Jail, Authorities doubt authenticity of subpoenaed letter,” San Francisco 

Chronicle, May 30, 1996; Charles Burress, “Mendocino County Editor Jailed for Contempt, He withheld 

letter sought as evidence in murder trial,” San Francisco Chronicle, May 28, 1996. 

1998 
Schoolteacher and retired journalist John Rezendes-Herrick was sentenced to five days in jail for 

refusing to reveal a confidential source in stories that he wrote in 1995 as a reporter for the 

Inland Valley (Calif.) Daily Bulletin. Rezendes-Herrick wrote a series of articles about a landfill 

plan backed by Waste Management Inc., the nation‟s largest waste-removal firm, and the Cadiz 



Land Co., which opposed the project, claiming the waste would contaminate groundwater and 

ruin farmland. When Waste Management was indicted for stock fraud, wiretapping and illegal 

use of trade secrets to drive down Cadiz stock, prosecutors subpoenaed Rezendes-Herrick to 

testify. At least one unidentified source told prosecutors that Rezendes-Herrick was paid to write 

negative stories about Cadiz, according to attorneys for the reporter. Rezendes-Herrick refused to 

reveal his source for the stories, citing California‟s shield law, and was subsequently jailed. 

SOURCE: “Reporter-turned-teacher faces jail,” Associated Press State & Local Wire, Nov. 12, 1998. 

2000 
Sacramento Valley (Calif.) Mirror publisher, editor and lead reporter Tim Crews was jailed five 

days for contempt after refusing to divulge his sources for a story that implicated a former 

highway patrolman in the theft of a handgun. 

SOURCES: Reporters Committee for Freedom of the Press, “Journalist jailed for protecting confidential 

source,” accessed Jan. 23, 2006; Jennifer Coleman, “Judge orders journalist to jail for refusing to name 

sources,” Associated Press State & Local Wire, Feb. 24, 2000; John Howard, “Journalist starts jail term for 

contempt,” Contra Costa (Calif.) Times, Feb. 27, 2000. 

2001 
Vanessa Leggett, a freelance writer and book author who was researching the death of Doris 

Angleton, who was found shot to death on April 16, 1997, was jailed for 168 days for refusing to 

disclose her research and the identities of her sources to a federal grand jury investigating the 

murder. Doris Angleton‟s husband, Robert Angleton, and his brother, Roger, were charged with 

capital murder in the case. Prosecutors believed that Robert Angleton, a millionaire and former 

bookie, hired his brother to kill his wife to prevent her from getting millions in a divorce 

settlement. Roger Angleton spoke with Leggett before he committed suicide in jail. He left 

behind notes confessing to the slaying, saying he planned the murder and framed his brother. 

Although Leggett gave investigators tapes of her interviews with Roger Angleton, she refused to 

hand over her notes. On July 20, 2001, a federal judge charged Leggett with contempt and 

sentenced her to jail for up to 18 months. The 5th U.S. Circuit Court of Appeals upheld the July 

20 contempt order, finding journalists do not have a right to refuse to testify before a grand jury. 

Leggett was freed on Jan. 4, 2002. 

SOURCES: Reporters Committee for Freedom of the Press, “Leggett Freed!”, accessed Jan. 24, 2006; 

“Held in Jail for Contempt, Novice Writer Loses Appeal,” New York Times, Aug. 19, 2001. 

2003 
Reporters Abdon Pallasch and Robert Herguth of the Chicago Sun-Times and Flynn McRoberts 

of the Chicago Tribune complied with an order issued by U. S. District Judge Ronald A. 

Guzman, agreeing to hand over tape recordings of interviews with a key witness in the terrorism 

trial of Michael McKevitt. McKevitt faced charges of directing terrorist activities stemming from 

an August 1998 car bombing in Northern Ireland that killed 29 people and injured more than 300 

others. The three reporters faced the possibility of jail and fines of $1,000 a day for refusing to 

turn over their tapes. However, after consulting with their attorneys, Pallasch, Herguth and 

McRoberts decided to comply with Guzman‟s order. Pallasch said, “It was one of the hardest 

decisions I ever made. Ultimately, we had two very good lawyers who both advised us that if we 

went forward with our plan of going to jail and defending our right to not give up the tapes, we 

http://rcfp.org/news/2000/0228crews3.html
http://rcfp.org/news/2000/0228crews3.html
http://www.rcfp.org/leggett.html


might prompt a bad ruling by the 7th Circuit on press freedoms. That would do more harm than 

good.” 

SOURCES: Mike Robinson, “U.S. judge weighs Irish defendant‟s request for tapes,” The Associated 

Press, June 25, 2003; Mike Robinson, “3 reporters agree to turn over tapes of interview,” The Associated 

Press, July 4, 2003. 

2004 
Reporter Jim Taricani of NBC‟s Providence, R.I., affiliate station WJAR-TV was sentenced to 

six months of house arrest for defying a court order to reveal who illegally gave him a secret FBI 

videotape showing a Providence official taking a bribe. U.S. District Judge Ernest C. Torres told 

Taricani that he would have sent him to prison, but did not because of Taricani‟s health. Taricani 

was a heart-transplant recipient and was in poor health. In April 2005, Torres agreed to released 

Taricani from his home confinement four months into his six-month sentence because he 

believed Taricani had “fully complied with both the letter and spirit of the conditions of his home 

confinement.” 

SOURCES: Tracy Breton, “Taricani on Trial — Reporter gets probation — Taricani sentenced to home 

confinement,” Providence (R.I.) Journal, Dec. 10, 2004; Tracy Breton, “Judge shortens Taricani‟s time in 

confinement,” Providence Journal, April 7, 2005. 

 

  In September 2004, during an investigation of leaks about an impending government raid 

against two Islamic charities suspected of funding terrorist operations, U.S. Attorney Patrick 

Fitzgerald issued a subpoena to New York Times reporters Philip Shenon and Judith Miller in an 

effort to obtain the reporters‟ telephone records. Fitzgerald claimed that before the government 

blocked the charities assets and raided their offices in 2001 a Times reporter called the charities 

for comment, effectively alerting them to the raid. The Times sued the government asking the 

court to stop Fitzgerald from obtaining the records. On Feb. 24, 2005, a federal judge ruled in 

favor of the Times, saying that the paper had a First Amendment right to protect the 

confidentiality of its sources by refusing to give up its phone records to the government. 

However, on Aug. 1, 2006, a divided three-judge panel of the 2nd Circuit overturned the lower 

court‟s decision and ruled that the government could inspect the reporters‟ phone records. 

Because Fitzgerald sought the records from a telephone company — and not from the Times — 

the ruling did not demand any compliance on the part of the newspaper.  

 
SOURCES: New York Times v. Gonzalez in Bill Kenworthy, “Ongoing confidential-sources cases,” First 

Amendment Center Online, Aug. 4, 2005; “2nd Circuit OKs look at Times' phone records,” Associated 

Press, Aug. 1, 2006; “New York Times can withhold phone records from government,” Associated Press, 

Feb. 24, 2005; Joseph Goldstein, “Court Hands New York Times a Setback in Miller Case,” The New York 

Sun, Aug. 2, 2006; Susan Schmidt, “Reporters' Files Subpoenaed; New Leak Probe Concerns 2001 Raid on 

Islamic Charity,” Washington Post, Sept. 10, 2004. 

 

  In December 2004, attorneys for former bio-weapons researcher Steven Hatfill issued 

subpoenas to several news outlets as part of Hatfill‟s lawsuit against the U.S. government. 

Among the journalists subpoenaed was The New York Times' Nicholas D. Kristof, who wrote a 

series of columns that explored who might be responsible for the fall 2001 anthrax attacks. In a 

separate lawsuit, Hatfill sued The New York Times for libel, claiming that Kristof identified him 

as a “likely culprit” in the attacks. The newspaper argued that Kristof did not intend to implicate 

http://www.firstamendmentcenter.org/analysis.aspx?id=15634
http://www.firstamendmentcenter.org/news.aspx?id=17228
http://www.firstamendmentcenter.org/news.aspx?id=14876
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A9890-2004Sep9.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A9890-2004Sep9.html


Hatfill and was only trying to jump-start the FBI investigation of possible suspects. In October 

2006, federal Magistrate Liam O‟Grady ordered the Times and Kristof to reveal three 

confidential sources the columnist had used in his stories. Kristof refused and the newspaper 

appealed the order but lost. As a sanction for not revealing the sources, O‟Grady ruled that the 

Times could not use the information from those sources in its defense against the libel suit. On 

Jan. 12, 2007, however, U.S. District Judge Claude M. Hilton dismissed the libel case, 

concluding that Hatfill was a public figure and could not show that The New York Times had 

knowingly published false information. Hatfill's suit against the U.S. government continues.  
 

SOURCE: Stephen Labaton, “Judge Explains His Dismissal Of Scientist‟s Suit Against Times,” The New 

York Times, Feb. 2, 2007. 

2005 
Four journalists — H. Josef Hebert of the Associated Press, James Risen of The New York Times, 

Robert Drogin of the Los Angeles Times, and Pierre Thomas, formerly of CNN and now of ABC 

News — were found in contempt of court for refusing to reveal their sources to a federal grand 

jury for stories about former nuclear scientist Wen Ho Lee. U.S. District Judge Thomas Penfield 

Jackson also imposed a $500-a-day fine on the reporters until they provided the names. Lee‟s 

name surfaced in news reports alleging he mishandled nuclear-weapons information at the Los 

Alamos National Laboratory in New Mexico. He sued the Departments of Justice and Energy 

and the FBI for their alleged violations of his rights under the Privacy Act of 1974. When the 

reporters were called to testify in the case, they refused, citing First Amendment privilege. In a 

separate case, another reporter, Walter Pincus of The Washington Post, was also found in 

contempt after he refused to reveal his government sources for stories he wrote about the 

criminal investigation. Hebert, Risen, Drogin and Thomas filed petitions of writ to the U.S. 

Supreme Court. In June 2006, Wen Ho Lee settled his privacy lawsuit, receiving $895,000 from 

the government for legal fees and associated taxes, and $750,000 from the five media 

organizations involved in the case, effectively ending contempt-of-court proceedings against the 

five reporters. The Supreme Court refused to hear the case, declining to consider an appeal by 

the news organizations fighting to protect confidential sources. 

SOURCES: “D.C. Circuit upholds contempt finding against 4 reporters,” Associated Press, June 28, 2005; 

Bill Kenworthy, “Ongoing confidential sources cases,” First Amendment Center Online, accessed Jan. 27, 

2006; Pete Yost, “Judge Finds Post Reporter in Contempt,” Associated Press, Nov. 17, 2005; “5 news 

organizations to pay Wen Ho Lee,” Associated Press, accessed June 5, 2006; “Press‟s Wen Ho Lee appeal 

denied review,” Associated Press, accessed June 5, 2006. 

 

  New York Times reporter Judith Miller spent 85 days in jail for refusing to testify about 

conversations she had with confidential sources in connection with the leaked identity of CIA 

operative Valerie Plame. Plame‟s identity was leaked to reporters by officials within President 

Bush‟s administration, after the Times published on July 6, 2003, an op-ed piece by Plame‟s 

husband, U.S. ambassador Joseph Wilson, in which he claimed pre-war intelligence on Iraq‟s 

nuclear weapons program was exaggerated. The contempt order against Miller was lifted when 

she agreed to testify before a grand jury. Miller claimed that I. Lewis “Scooter” Libby, Vice 

President Dick Cheney‟s chief of staff and alleged source of the leak, assured her that she was no 

longer bound by any pledge of confidentiality to protect his identity.  
 

http://www.firstamendmentcenter.org/analysis.aspx?id=15634
http://www.firstamendmentcenter.org/news.aspx?id=16974
http://www.firstamendmentcenter.org/news.aspx?id=16974
http://www.firstamendmentcenter.org/news.aspx?id=16977
http://www.firstamendmentcenter.org/news.aspx?id=16977


SOURCES: Susan Schmidt and Jim VandeHei, “N.Y. Times Reporter Released From Jail; Miller to 

Testify In CIA Leak Probe,” Washington Post, Sept. 30, 2005; Pete Yost, “Judge lifts contempt order 

against Judith Miller,” Associated Press, Oct. 13, 2005; David Johnston, “Contempt Finding Is Lifted In 

Case of Times Reporter,” New York Times, Oct. 13, 2005. 

2006 
After reporting on a federal probe of steroid use by athletes, San Francisco Chronicle reporters 

Lance Williams and Mark Fainaru-Wada were subpoenaed to testify before a grand jury 

investigating the leaked testimony of Major League Baseball players Barry Bonds, Jason Giambi 

and others. The Chronicle published the leaked testimony beginning in late 2004 in a series of 

stories about the Bay Area Laboratory Co-Operative (BALCO). Five people linked to BALCO 

were convicted of distributing steroids to athletes, including the company‟s founder Victor Conte 

and Vice President James Valente. Williams and Fainaru-Wada faced the possibility of prison 

time unless they revealed their sources for the leaked testimony. On Sept. 25, 2006, U.S. District 

Judge Jeffrey White issued a written ruling ordering Williams and Fainaru-Wada to jail for up to 

18 months for defying the grand jury subpoenas by refusing to reveal their sources. In October, 

the Chronicle agreed to be held in contempt of court and pay any court fines for refusing to assist 

the grand jury investigating who leaked its reporters the secret testimony. In exchange, the 

government agreed to stay any fines and delay the reporters‟ incarceration until a federal appeals 

court panel could decide the case. In February 2007, attorney Troy Ellerman, who represented 

Conte and Valente in the BALCO trial, revealed that he was the confidential source who allowed 

the Chronicle reporters to view transcripts of the grand jury testimony. Ellerman agreed to plead 

guilty to four felony counts of obstruction of justice and disobeying court orders, effectively 

ending the possibility of jail time for Williams and Fainaru-Wada. 

SOURCES: “Writers could face more prison time than steroid dealers,” Associated Press, May 10, 2006, 

accessed May 16, 2006; Bob Egelko, “Written ruling reiterates plan to jail reporters; Law requires they 

reveal confidential source, judge says,” San Francisco Chronicle, Sept. 26, 2006; Bob Egelko, “Maximum 

term, 18 months, sought to „send a message,‟” San Francisco Chronicle, Sept. 20, 2006. “Chronicle agrees 

to be held in contempt in Bonds leak case,” Associated Press, Oct. 20, 2006. Accessed Oct. 25, 2006. 

“Source steps up, lets BALCO reporters off legal hook,” Associated Press, Feb. 15, 2007. Accessed Feb. 

22, 2007. 

 

  In August 2006, freelance videographer Joshua Wolf was jailed after refusing to cooperate 

with a grand jury investigation of an alleged arson against a San Francisco police car during an 

anarchist protest in July 2005. Wolf videotaped the protest, part of which aired on local 

television and on Wolf‟s Web site, but a Joint Terrorism Task Force of FBI agents and police 

sought the entire tape in an effort to find evidence against protesters who injured a police officer 

and set fire to the squad car. Wolf refused to turn over his videotape to authorities, saying he 

would not act as the government‟s eyes and ears. In court, Wolf‟s attorneys said the tape showed 

no evidence of a crime and invited the court to view outtakes. However, U.S. District Judge 

William Alsup refused Wolf‟s request and held him in contempt of court. Wolf, 24, has been in 

prison since August, with only a brief break in September related to his appeal. Feb. 6, 2007, 

marked his 169th day at the Federal Correctional Institution in Dublin, Calif., surpassing 

journalist Vanessa Leggett as the longest incarcerated journalist in modern American history. 

After spending 226 days in prison, Wolf eventually agreed to turn over the uncut video to 

prosecutors and was released on April 3, 2007.  
 

http://archive.firstamendmentcenter.org/news.aspx?id=16878
http://archive.firstamendmentcenter.org/news.aspx?id=17559
http://archive.firstamendmentcenter.org/news.aspx?id=17559
http://archive.firstamendmentcenter.org/news.aspx?id=18147


SOURCES: Jesse McKinley, “Jail Record Near for Videographer Who Resisted Grand Jury,” New York 

Times, Feb. 6, 2007; Bob Egelko, “Blogger jailed for defying grand jury sets record; He‟s U.S. journalist 

imprisoned longest in contempt of court,” San Francisco Chronicle, Feb. 6, 2007. “After 226 days, 

freelance journalist Josh Wolf released from jail.” 

Updated February 2010 

 

http://archive.firstamendmentcenter.org/news.aspx?id=18369
http://archive.firstamendmentcenter.org/news.aspx?id=18369

